Η Πολιτεία πανηγυρίζει για τα νέα «υπερσύγχρονα σκάφη» της Πυροσβεστικής.
Όμως πίσω από τα φώτα της προβολής κρύβεται η σκληρή αλήθεια: η χώρα έμενε για δεκαετίες με ελάχιστα και πεπαλαιωμένα πυροσβεστικά μέσα στη θάλασσα, ενώ οι κίνδυνοι πολλαπλασιάζονταν.
Τα σκάφη Rafnar – τεχνολογία αιχμής
Τα 15 νέα επιχειρησιακά σκάφη Rafnar, μήκους 13 μέτρων, όντως αποτελούν σημαντική αναβάθμιση. Σταθερά σε κυματισμό, ευέλικτα, με κινητήρες diesel και δυνατότητα να επιχειρούν σε αποστολές πυρόσβεσης και διάσωσης. Η εικόνα τους δίνει πράγματι την αίσθηση μιας χώρας που θέλει να είναι προετοιμασμένη.
Όμως η ερώτηση παραμένει: γιατί τώρα; Γιατί έπρεπε να χαθούν ζωές σε πλοία και να ξεσπάσουν καταστροφές σε παράκτιες ζώνες για να θυμηθεί η Πολιτεία ότι χρειάζονται θαλάσσια πυροσβεστικά μέσα;
Τα νέα πυροσβεστικά πλοία του 2024
Τα «Π.Σ. 18 Σάββας Σάββαρης» και «Π.Σ. 19 Αριστείδης Μουζακίτης» εντάχθηκαν μόλις πέρυσι στον στόλο. Κατασκευασμένα στην Κροατία, με υψηλές προδιαγραφές και ταχύτητα που αγγίζει τους 30 κόμβους, είναι αναμφίβολα πολύτιμα εργαλεία.
Αλλά όταν μιλάμε για μια χώρα με 16.000 χιλιόμετρα ακτογραμμής, το να διαθέτεις μόλις δέκα πυροσβεστικά πλοία είναι σχεδόν ειρωνικό.
Οι ανάγκες δεν περιμένουν
Οι πυρκαγιές σε πλοία εντός ελληνικών λιμανιών, τα περιστατικά με εκρήξεις καυσίμων, οι καταστροφές σε νησιωτικές και παράκτιες περιοχές, δείχνουν ότι η Ελλάδα δεν μπορεί να βασίζεται σε ημίμετρα. Χρειάζεται άμεση ενίσχυση, σχέδιο κατανομής και συνεχή εκπαίδευση.
Το πρόβλημα δεν είναι τα σκάφη αυτά, επιτέλους, έρχονται. Το πρόβλημα είναι αν θα υπάρξει:
- σταθερή συντήρηση,
- σωστή στελέχωση,
- και συνεργασία με το Λιμενικό Σώμα ώστε να μην είναι «διακοσμητικά» μέσα που θα σκουριάζουν σε κάποιο λιμάνι.
Το κόστος και η ευθύνη
Η επένδυση ξεπερνά τα 12 εκατομμύρια ευρώ.
Τα χρήματα είναι πολλά, αλλά πολύ περισσότερα είναι τα χρόνια που χάθηκαν.
Όταν μιλάμε για ανθρώπινες ζωές, για θάνατο εργαζομένων στη θάλασσα και για ανυπολόγιστες ζημιές στο περιβάλλον, δεν υπάρχουν περιθώρια καθυστερήσεων.
Υ.Σ.:
Η Πυροσβεστική αποκτά υπερσύγχρονα σκάφη, αλλά η πραγματική δοκιμασία θα είναι στη θάλασσα, την ώρα της κρίσης.
Όχι στις ανακοινώσεις, ούτε στις κορδέλες εγκαινίων η διαδικασία θα είναι εκεί που το κύμα και η φωτιά δεν συγχωρούν.