Η επιβράδυνση της κινεζικής οικονομίας αρχίζει να επηρεάζει άμεσα έναν από τους πιο κερδοφόρους τομείς της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας: τα πολυτελή αυτοκίνητα.
Οι πωλήσεις high-end μοντέλων στην Κίνα καταγράφουν αισθητή πτώση, εξέλιξη που δημιουργεί έντονη ανησυχία στους ευρωπαϊκούς κατασκευαστές, οι οποίοι τα προηγούμενα χρόνια βασίστηκαν στη συγκεκριμένη αγορά για την ανάπτυξη και την κερδοφορία τους.

Μειωμένη καταναλωτική εμπιστοσύνη και οικονομική αβεβαιότητα
Σύμφωνα με το Reuters, η κρίση στον τομέα των ακινήτων, η υποχώρηση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης και η γενικότερη οικονομική αβεβαιότητα οδηγούν ακόμη και τα υψηλά εισοδηματικά στρώματα σε πιο συγκρατημένες δαπάνες. Η αγορά πολυτελών αυτοκινήτων, που μέχρι πρόσφατα θεωρούνταν σύμβολο κοινωνικού κύρους, δεν αποτελεί πλέον προτεραιότητα για πολλούς Κινέζους καταναλωτές.

Πίεση στους ευρωπαϊκούς ομίλους και απώλεια μεριδίων
Η πτώση της ζήτησης έχει άμεσο αντίκτυπο στις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, κυρίως στις γερμανικές μάρκες. Όπως επισημαίνει το AP News, εταιρείες όπως οι Mercedes-Benz, BMW και Porsche αντιμετωπίζουν διπλή πρόκληση: τη μείωση των πωλήσεων και την ενίσχυση του ανταγωνισμού από κινεζικές premium μάρκες, οι οποίες προσφέρουν τεχνολογικά προηγμένα και συχνά οικονομικότερα μοντέλα.

Αγορές, επενδυτικό ρίσκο και πιέσεις στα περιθώρια κέρδους
Οι Financial Times επισημαίνουν ότι η κάμψη των πωλήσεων στην Κίνα επηρεάζει άμεσα τα περιθώρια κέρδους των ευρωπαϊκών ομίλων, καθώς η αγορά αυτή παρείχε υψηλές αποδόσεις σε σχέση με άλλες περιοχές. Η επιβράδυνση αυξάνει την αβεβαιότητα για τις μετοχές του κλάδου, ενώ επενδυτές επανεκτιμούν τον βαθμό έκθεσης των εταιρειών στην κινεζική οικονομία και τους μακροπρόθεσμους κινδύνους.

Κρατική στρατηγική Πεκίνου και ενίσχυση της εγχώριας αυτοκινητοβιομηχανίας
Παράλληλα, η κινεζική κυβέρνηση προωθεί συστηματικά την εγχώρια αυτοκινητοβιομηχανία, ιδίως στον τομέα των ηλεκτρικών οχημάτων. Η κρατική στήριξη, τα κίνητρα προς τους καταναλωτές και η τεχνολογική ωρίμανση των κινεζικών premium brands περιορίζουν το συγκριτικό πλεονέκτημα των ευρωπαϊκών κατασκευαστών και ενισχύουν τις ανησυχίες περί «βιομηχανικού προστατευτισμού».

Γεωπολιτικές και εμπορικές προεκτάσεις
Αναλύσεις στον The Guardian τονίζουν ότι η κάμψη στην Κίνα συμπίπτει με μια περίοδο αυξημένων γεωπολιτικών εντάσεων και εμπορικών περιορισμών.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση εξετάζει μέτρα για την προστασία της βιομηχανίας της από τον κινεζικό ανταγωνισμό στα ηλεκτρικά οχήματα, ενώ οι εμπορικές σχέσεις Πεκίνου–Βρυξελλών εισέρχονται σε πιο σύνθετη φάση.

Υ.Σ:….Προειδοποίηση για το ευρωπαϊκό παραγωγικό μοντέλο
Η εξέλιξη αυτή λειτουργεί ως σαφές καμπανάκι για το ευρωπαϊκό παραγωγικό μοντέλο, το οποίο τα τελευταία χρόνια στηρίχθηκε σε μεγάλο βαθμό στη συνεχή ανάπτυξη της κινεζικής ζήτησης και στη διατήρηση ισχυρών εξαγωγικών ροών προς την ασιατική αγορά.
Η επιβράδυνση της δεύτερης μεγαλύτερης οικονομίας του κόσμου αποκαλύπτει τους κινδύνους της μονομερούς εξάρτησης και επαναφέρει στο προσκήνιο τη συζήτηση για τη βιωσιμότητα της ευρωπαϊκής βιομηχανικής στρατηγικής.
Την ίδια στιγμή, οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες δεν περιορίζονται πλέον στον ρόλο του ανταγωνιστή εντός της εγχώριας αγοράς της Κίνας.
Έχουν ήδη «πατήσει το πόδι τους» στην Ευρωπαϊκή Ένωση, επεκτείνοντας δυναμικά την παρουσία τους μέσω εξαγορών, επενδύσεων, δικτύων διανομής και κυρίως μέσω της ταχείας διείσδυσης στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων.
Η παρουσία αυτή εντείνει τις πιέσεις στις ευρωπαϊκές εταιρείες, οι οποίες καλούνται να αντιμετωπίσουν τον κινεζικό ανταγωνισμό όχι μόνο εκτός, αλλά πλέον και εντός των ευρωπαϊκών συνόρων.
Η διπλή αυτή πρόκληση απώλεια δυναμικής στην κινεζική αγορά και ταυτόχρονη ενίσχυση των κινεζικών εταιρειών στην Ευρώπη αναδεικνύει ένα βαθύτερο στρατηγικό πρόβλημα.
Η Ευρώπη βρίσκεται αντιμέτωπη με την ανάγκη αναθεώρησης του παραγωγικού της μοντέλου, της βιομηχανικής της πολιτικής και των μηχανισμών προστασίας της ανταγωνιστικότητας, σε ένα περιβάλλον όπου ο παγκόσμιος ανταγωνισμός γίνεται ολοένα και πιο κρατικά καθοδηγούμενος και γεωπολιτικά φορτισμένος


